hirdetés

Ferrari California - mit tud ez a nagyszerű túra-sportkocsi?

Luxusautók és sportkocsik

Avagy a Ferrari F149

A Ferrari California a Ferrari első, kemény tetős kabriója, melyet a cég Maranellói gyárában gyártottak és a maximális sebessége eléri a 310 km/órát. A modellből egy turbós verzió is készült, California T néven, mely esetében, nagyban növelték a nyomatékot, így érve el komoly, a kategóriájában egyedülálló lóerő/liter teljesítményt. De mi mindent is tud még ez a remekbe szabott grand tourer? Ennek járunk cikkünkben utána.

Ferrari California - Ferrari F149 - Budapesten

Ferrari California (Ferrari F149) Budapesten. (Fotó: Seres-Nagy Katalin / automob.hu)

A Ferrari California egy elöl középmotoros, hátsókerék meghajtású túra-sportkocsi, melyet a Ferrari tervezett és gyártott. A modellt 2008 októberében, a 2008 Paris Motor Show autókiállításon mutatták be először, gyártása pedig egészen 2017-ig zajlott.

Nevét a hivatalos verzió szerint az 1950-es évek második felében gyártott Ferrari 250 GT -ről kapta, ám minden bizonnyal elnevezésében szerepet játszott az is, hogy a Ferrarinak mindig is fontos piaca volt az Amerika Egyesült Államok.

Egyes vélekedések szerint a California nem is "igazi Ferrari", mert ahhoz túl finom, ám ez csak addig igaz a tesztek szerint, amíg az ember bele nem tapos a gázba.

A Ferrari California kialakítása

A California, a piacon való megjelenésekor még radikálisan újnak számító, Pininfarina S.p.A. kialakítást képviseli, melyet Ken Okuyama, japán formatervező közreműködésével fejlesztettek ki és valljuk be, felettébb jól sikerült. Karosszériáját a mára már a Ferrari tulajdonában lévő Carrozzeria Scaglietti (régen különálló vállalat volt, szintén Maranellóban, de már szinte a kezdetek óta szoros viszony fűzte a Ferrarihoz) tervezte és gyártotta.

Piros Ferrari California

Piros Ferrari California - 2011. - Forrás: By Vauxford - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73209630

Motorja elöl, középen található és annak 460 lóerős mivolta ellenére képes úgy viselkedni, mint egy teljesen hétköznapi autó, legalábbis addig, ahogy már azt korábban is írtuk, amíg valamelyik sport módba nem tekeri az ember a Manettino kapcsolót és oda nem kínál neki az ember.

A még rossz útviszonyok között is szinte tökéletesen egyenletes menetet különleges, magnetoreológiai lengéscsillapító biztosítja, melynek lényege, hogy a lengéscsillapítóban olyan folyadék van, amiben mágneses részecskék vannak, melyekre elektromágnes hat, s így az, ez által, a folyadék sűrűségét úgy változtatja, ahogy éppen az a "sima menethez" szükséges, ráadásul mindezt, rendkívül gyorsan teszi, így szinte tökéletes az autó lengéscsillapítása.

Amennyiben pedig, mégis valamiért lassítani kényszerülnénk az ágaskodó paripánkkal, úgy annak hatékony megvalósulását karbon-kerámia fékek biztosítják.

Ferrari California belseje, kormánya

Ferrari California belseje, kormánya - Forrás: pixabay.com; Fotó: Toby Parsons; Licenc: Pixabay License (Free for commercial use; No attribution required); Licenc link: https://pixabay.com/service/license/; Link: https://pixabay.com/photos/ferrari-california-ferrari-3095665/

A Ferrari California kormánya sem átlagos, a vezetés zavartalan élményét a hihetetlen precíz, kormány mögötti váltófülek, valamint a kormányon elhelyezkedő indexgombok biztosítják.

Található még itt továbbá egy Manettino (tekerő) kapcsoló (üzemmódválasztó kapcsoló, mellyel egyszerre lehet a motorkaraktert, az ESP-t, a futóművet, stb. szabályozni) is, valamint sport üzemmód esetén, külön lehet, szintén egy, a kormányon lévő gomb segítségével puhítani a futóműveken, így egyeletlen, rossz minőségű úton is lehet nagy biztonsággal "száguldozni" vele. Az autó kormányának karimájába épített duda már csak hab a kényelem tortáján.

A Ferrari California motorja

Ezt a remekbe szabott sportkocsit egy

elől-középen elhelyezett, benzinüzemű, közvetlen befecskendezésű, 4,3 literes, V8-as motor hajtja, mely 340 kW (450 LE; nyomaték: 505 Nm) teljesítményt ad le,

s amit egy 7 fokozatú, dupla kuplungos váltóval szabályozhatunk, melyen természetesen, automata mód is választható. Érdemes még megjegyezni, hogy ez az első olyan V8-as motor, melyet előre építettek be Ferráriba, a modell tehát ebből a szempontból is különlegesség.

Ferrari California V8-as motorja

Ferrari California V8-as motorja - LA auto show, 2008. november 25., 13:20 - Forrás: By Axion23 - ferrari california@LA auto show, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33856158

A Ferrari California T továbbfejlesztett változatnak 3855 cm3-es, nyolchengeres motorjának maximális teljesítménye 560 LE, 7500-as fordulaton, csúcsnyomatéka pedig 755 newtonméter, így a T literenkénti teljesítménye 145 lóerő/liter, amely kategóriában egyedülálló.

Eme szuperautó 3,9 másodperc alatt gyorsul százra (a California T-nél ez 3,6 másodperc), tehát gyorsabb mint az Aston Martin DB9.

További érdekesség, hogy a California fogyasztása százon 13 liternél kezdődik, ami nem túl magas, így egész gazdaságosan üzemeltethető, bár, akinek ilyen autója van, valószínűleg ez mellékes.

A Ferrari California ára

Eme autó

újkori ára 190 000 euró, azaz nagyjából 60 millió forint, de használtan már akár ennek feléért is találhatunk jelenleg (2021) példányokat,

ugyanakkor, inkább jellemző ezek esetében is az 50-55 milliós ár.

Használt Ferrari Californiák többek között itt találhatóak.

SNR

2021. január 16.