Téli gumi - melyik a legjobb választás?
Általános útmutató
Általános útmutató - Ajánlott téli gumik tekintetében, a neten számos téli gumi teszt található, cikkünk egy átfogó körkép, mire érdemes figyelni választásakor.
Mi is az a téli gumi, milyen a felépítése és hogyan működik? Milyen a jó téli gumi és mi alapján érdemes választani? Újat érdemes vásárolni, vagy bizonyos mértékű kopásig a használt is megfelelő lehet? Mikor érdemes inkább négyévszakos gumit használni? Miért ne használjunk nyáron is téli gumit? Cikkünkben elsősorban ezen kérdésekre keressük a választ.
Téli gumival ellátott autó, hóban. - Forrás: pixabay.com; Fotó: andruxa20147; Licenc: Pixabay License (Free for commercial use; No attribution required); Licenc link: https://pixabay.com/service/license/; Link: https://pixabay.com/photos/winter-tire-tires-wheel-car-rubber-4590568/
Kezdjük is mindjárt az elején.
Mi az a téli gumi?
A téli gumi egy olyan gumiabroncs, amit akkor ajánlott felhelyezni az autóra, ha a hőmérséklet tartósan +7oC alá süllyed, hogy a hideg, fagyos időjárásban is biztosítható legyen a kocsi biztonságos üzemeltethetősége.
Ez az autógumi típus segít fenntartani a autó megfelelő tapadását az úthoz, zord, nedves, jeges időjárási körülmények között is,
így őrizve meg a jármű kellő mértékű fékezhetőségét és irányíthatóságát.
Mi a különbség a téli és a nyári gumi között?
A téli használatra ajánlott gumikat alapvetően a következő három tényező különbözteti meg a nyáriaktól:
- anyaguk a hideg időjárásra van optimalizálva, fagypont alatt is puhább marad, mint a nyári vagy négyévszakos gumik anyaga
- árkaik általában mélyebbek, mint a nyári gumiké
- futófelületükön számtalan apró lamella található, melyek a gumi tapadását hivatottak növelni
Ezen felsorolt kulcstényezők azok, amiket a leginkább érdemes figyelembe venni, amikor típust választunk.
A jó téli gumi bordázata mély és sok lamella található rajta. - Forrás: pxhere.com; Fotó: andruxa20147; Licenc: CC0 Public Domain (Free for commercial use; No attribution required); Licenc link: https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/; Link: https://pxhere.com/en/photo/1062692
A legfontosabb talán, hogy egy jó téli gumin sok, akár 1500-2000 lamella is található.
Hogyan működik a téli gumi?
Az autó gumijához eredendően nem tapad a hó, tehát alapesetben, amikor a gumi futófelülete és a hó találkozik, elcsúsznának egymáson. A téli gumi speciálisan kialakított és mély barázdái közé azonban könnyen beletapad a hó az autó rá nehezedő súlya miatt, s ez a beletapadt hó már további hóval érintkezve, nagyon jó tapadást biztosít, gondoljunk csak arra, milyen könnyen is lehet összetapasztani hóból egy hógolyót, vagy hóembert.
A számtalan lamella szerepe is legalább ennyire fontos. Az autó gumija haladás, de főleg manőverezés és kanyarodás közben mozog, ez által deformálódik is egy picit, s ekkor bizonyos lamellák szétnyílnak és afféle karmocskákként működnek, nagyban növelve a tapadást, hiszen így a futófelület azon része valósággal "bele tud kapaszkodni" az útba. A lamellák továbbá segítik a síkos, nedves úton való, minél jobb tapadást is.
Új, vagy használt téli gumit vásároljunk?
Általános szabály, hogy egy autógumi maximum 10 évig használható, ezt követően, jelentősen veszít már az újkori, előnyös tulajdonságaiból. Ugyanakkor,
biztonsági kérdésről lévén szó, még fontosabb szempont, hogy mennyire is van elkopva a gumi futófelülete,
aminek az abroncs a kedvező tulajdonságait köszönheti.
Használt téli gumi eladásakor általában oda szokták írni az eladók, hogy hány százalékos a kopása, ám nem mindegy, hogy ezt a kopást honnan mérik!
Mondjuk egy 50 százalékos kopottság akkor felel meg használhatóság szempontjából ennek az értéknek, ha a gumin lévő kopásjelző bütykök (a gumi futófelületének árkaiban lévő, kicsi bütyköket, "hidacskákat" kell keresni) és a futófelület felszíne között mért távolság csökkent a felére az újkori állapothoz képest, nem pedig a teljes árokmélység és a futófelület felszíne közötti, hiszen
a gumi csakis addig használható biztonsággal, amíg az abroncs felszínének a kopása el nem éri a kopásjelző bütykök magasságát.
Ennek tehát mindenképpen kérdezzünk utána, mielőtt használtan vennénk téli gumit.
A másik nagyon fontos kérdés, hogy vajon fennhagyta-e autóján nyáron is a kínált téli gumikat az előző tulajdonosa, mert, ha igen, akkor semmiképpen se vásároljuk meg őket!
(Ennek pontos okára lejjebb még kitérünk.)
Összegezvén tehát, ha egy mód van rá, téli gumikból inkább próbáljunk meg újakat beszerezni, ezzel is maximalizálva a magunk, szeretteink és mások biztonságát.
Téli vagy négyévszakos gumi?
Magyarország, időjárás tekintetében egy olyan szerencsés ország, ahol, extrém hidegek és nagy hó nem lévén, részben indokoltan merül fel a kérdés: miért jobb külön nyári és téli gumit használni, amikor négyévszakos abronccsal is megoldhatjuk a dolgot? Talán ez a leginkább megosztó kérdés, a válasz azonban az, hogy attól függ, milyen gyakran és főleg, hogy mire használjuk az autónkat.
Amennyiben csak ritkán autózunk, s akkor sem teszünk meg vele nagy utat, sok emelkedővel, vagy extrém időjárási körülmények között, akkor a macera elkerülése érdekében, optimális választás lehet a négyévszakos gumiabroncs is, de
ne feledjük, egy ilyennel felszerelt autó tapadása és irányíthatósága soha nem lesz annyira tökéletes, mint egy külön nyári, illetve téli gumival üzemeltetet gépjárműé, így, ezt kompenzálandó, a sebességet mindig körültekintően és az útviszonyoknak megfelelően válasszuk meg,
ellensúlyozva a kompromisszumos megoldásból fakadó tökéletlenséget.
Azonban, ha az autót naponta vagyunk kénytelenek használni, vagy nagy utakat is meg kívánunk tenni télen, esetleg síelésre készülünk a hegyekbe kocsival, akkor mindenképpen téli gumit (illetve hóláncot) használjunk, minimálisra csökkentve ezzel is a csúszás és balesetveszélyt!
Miért NE használjunk nyáron is téli gumit?
Erre az egyszerű válasz az, hogy
"mert nem arra lett kitalálva".
Bővebben kifejtve, azért nem szabad nyáron, illetve, amikor tartósan +7oC fölé emelkedik a hőmérséklet, téli gumiabroncsot használni, mert az ilyen gumiknak melegben jelentősen megnő a fékútjuk, nem mellesleg, rendellenesen deformálódnak és sokkal gyorsabban is kopnak, azaz hamarabb (akár már egy nyár alatt is!) elveszítik a télen hasznos tulajdonságaikat, magyarán tönkremennek, tehát,
ha nyáron is használjuk őket, akkor nagyban megnöveljük annak esélyét, hogy balesetet szenvedünk miattuk!
Az már csak ráadás, hogy fennhagyott téli gumival melegben, érezhetően többet fogyaszt az autó, mintha nyári gumikra váltottunk volna, ennek következtében, anyagilag sem éri meg a dolog.
Forrás: pixabay.com; Fotó: Hannes Edinger; Licenc: Pixabay License (Free for commercial use; No attribution required); Licenc link: https://pixabay.com/service/license/; Link: https://pixabay.com/photos/winter-tires-tire-service-auto-2861853/
Mindennek ellenére, egy nem régi felmérés szerint, az autósok durván egyharmada hagyja fenn nyáron is a téli abroncsot, ami a fentiek tükrében, nagy felelőtlenség.
Amennyiben tehát mi is ezt a tábort erősítettük eddig, mindenképpen váltsunk szemléletet és cseréljük le nyáron a téli gumijainkat!
SNR
2020. december 16.