Avagy miért érdemes Nissan Juke-ot venni? - A Nissan Juke, ez a japán kompakt mini crossover számos piacon jól teljesít, így hazánkban is népszerű modell.
A Nissan Juke, ez a japán kompakt mini crossover számos piacon jól teljesít, így hazánkban is népszerű modell és a felmérések szerint különösen a hölgyek nagy kedvence! Ez nem is csoda, hiszen, bár nem luxusautó, de mégis, teljesen egyedi karosszériájának köszönhetően, igencsak feltűnő jelenség az utakon, valósággal vonzza a tekintetet. Cikkünk mindemellett arra keresi a választ, hogy miért is érdemes ezt a típust választani, ha a kategóriájában gondolkodunk, illetőleg milyen előnyei és hátrányai vannak a Juke-nak?
Nissan Juke Budapesten, a Jász utcában, 2021. január 9-én (13:05). (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)
Először is érdemes kiemelni, hogy
sokak véleménye szerint egy nagyon megbízható modellről van szó, így jelenleg nem nehéz egy igazán jó állapotú, eladó használt Nissan Juke kifogása a piacon,
ami felettébb jó hír a típus szerelmeseinek, tekintve, hogy egy új szalonautó ára (magyar viszonylatban) nem éppen a legolcsóbb, bár a célcsoport többségének nem is megfizethetetlen.
A Nissan Juke hátulja, Budapest, Jász utca, 2021. január 9. (13:06). (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)
A Nissan Juke (eddigi) története - röviden
A Nissan Juke (japánul: Nissan Juku) egy
mini crossover SUV, melyet először a 2010 Geneva Motor Show-n, azaz a 2010-es Genfi Autószalon autókiállításon, az év márciusában mutatott be a japán Nissan autógyártó,
s azóta is került sorozatgyártásba. A sorozatváltozat Észak-Amerikában, a 2010 New York International Auto Show-n, vagyis a 2010-es New York-i Nemzetközi Autókiállításon debütált.
A második generációs modellt 2019 szeptemberében mutatták be az európai piacon, amely az új Renault - Nissan CMF-B platform használatával nagyobb méreteket kínál a vásárlóknak. A második generációs Juke azonban Európán és Ausztrálián kívül, a legtöbb piacról kivonásra került, hogy utat engedjen a kategóriájában a Nissan Kicksnek.
A "juke" név azt jelenti, hogy "táncolni, vagy fürgén irányt változtatni".
A Nissan Juke generációi
A Juke első generációja, F15 (2010)
2009. február 11-én a Nissan bejelentette, hogy az új modellt 2010-ben kezdik gyártani a Nissan Motor Manufacturing UK (NMUK), az Egyesült Királyságban, Sunderlandben található gyárában, miután a 2009-es Genfi Autószalonon megjelentek vele, akkor még Nissan Qazana koncepcióautóként.
A Nissan Qazana koncepcióautó a Tokyo motor show-n, 2009-ben. - Forrás: flickr.com; Fotó: na0905; Módosította (vágta): Seres-Nagy Richárd; Licenc: Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0); Licenc link: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.hu; Link: https://www.flickr.com/photos/na0905/4088458430/
A Juke-ot a londoni Nissan Design Europe-ban tervezték és a Nissan's Design Centre-ben, Japánban véglegesítették.
Amióta a sorozatgyártása beindult, a sunderlandi gyár (NMUK) az európai piacra, Ausztráliába és Új-Zélandra gyárt, míg a Nissan Japánban, Oppamában található gyára az összes többi ország számára építi a járművet. Mind a sunderlandi, mind az oppamai szállítója az összkerékhajtású változatnak. Az Indonéziában található purwakartai gyár (NMI) Juke-ot a hazai piacra és Thaiföldre szerel össze, ám ezek "csak" elsőkerék-meghajtásúak.
Az első generációs Nissan Juke egy változata Kínában, Infiniti ESQ néven került értékesítésre.
Nissan Juke Facelift
A 2014-es Genfi Autószalonon (Geneva Motor Show 2014) a Nissan bemutatta a Juke faceliftjét, amely 2014 nyarán került forgalomba. Az autó kívülről új L-alakú LED-es nappali futó- és jelzőket, új első és hátsó lökhárítót és új színválasztékot tartalmazott. Az új alapfelszereltség része lett a visszapillantó kamera, a kulcs nélküli rendszer és a Bluetooth kihangosító rendszer.
Juke-R
A Juke-R egy, csak nagyon korlátozott számban gyártott sport verziójú Juke, a Nissan GT-R 3,8 literes VR motorjával, amely 545 LE (406 kW) teljesítményt produkál.
Nissan Juke-R - Forrás: By David Villarreal Fernández - Nissan Juke-R - Prototype, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38223952
Bár a Nissan 17 vagy 23 darab gyártását tervezte eredetileg, ám végül összesen csupán 5 darab Juke-R került legyártásra.
A Juke-R külsejéről és száguldásáról az alábbi videó magáért beszél, jól mutatja, mit is tud a Nissan crossover kínálatának csúcsa, a maga 600 lóerejével:
Infiniti ESQ
2014-től a Juke-ot Kínában, Infiniti ESQ néven értékesítették. Ez a változat a Chengdu Motor Show 2014 (CDMS 2014)-en, azaz a Chengdu Autószalonon debütált és a facelift előtti Juke Nismo-n alapul, korszerűsített felfüggesztéssel, aero fejlesztésekkel és 18 hüvelykes kerekekkel.
Infiniti ESQ (Anting, Shanghai, Kína - 2015. április 12.) - Forrás: By Navigator84 - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=43978011
A második generációs Juke-ot 2019. szeptember 3-án mutatták be Londonban, Párizsban, Milánóban, Barcelonában és Kölnben egy időben.
A jármű méreteit tekintve egy kissé nagyobb lett első generációs társaihoz képest és emellett egy teljesen új CMF-B platformon alapul.
Az új platform széles körben használja a nagy szilárdságú acélt, amely állítólag jobb stabilitást, teljesítményt és kanyarodási képességeket biztosít a jármű számára. Ennek ellenére a második generációs Juke körülbelül 23 kg-mal könnyebb az első generációs modellekhez képest, tehát összességében "jobban sikerültnek" tekinthető.
Második generációs Nissan Juke - Forrás: By Vauxford - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=100329459
Az új Juke teljesen új műszerfal-elrendezést kapott, "lebegő" központi kijelzővel, új multifunkciós kormánykerékkel és csökkentett számú gombbal a középkonzolon. Csomagterének kapacitása az első generációs Juke 354 literéhez képest jelentősen, 422 literre növekedett.
Az egyetlen motor opció hozzá az 1 literes háromhengeres DIG-T turbófeltöltős benzinmotor, amely 117 lóerős (115 LE; 86 kW) és 180 Nm teljesítményű.
A Juke második generációját 2019 októberében kezdték gyártani a Nissan Sunderlandben található gyárában. A vásárlóknak való kiszállítása 2019 novemberének végén kezdődött meg az európai piacon.
A legtöbb Európán és Ausztrálián kívüli piacon a második generációs Juke-t soha nem kezdték el forgalmazni, mivel a V platformon alapuló Kicks váltotta fel. A Kicks-et 2017-ben mutatták be Észak-Amerikában a 2018-as modellévre, közvetlenül a Juke utódaként. A Juke forgalmazását Japánban és több délkelet-ázsiai piacon is megszüntették a Kicks e-Power javára.
A Juke második generációja Ausztráliában, 2020 májusában jelent meg, négyféle felszereltségi szintel. 2020 novemberében Tajvanon is piacra dobták és a helyben összeszerelt Kicks mellett ezt is értékesíteni kezdték.
Miért érdemes Nissan Juke-ot vásárolni? - Avagy a Nissan Juke előnyei
Szerintünk, a teljesség igénye nélkül:
Ami elsőre mindenkinek feltűnik, az a Juke kinézete, mely egészen egyedire sikeresett, divatos, így valósággal vonzza a tekintetet, afféle üde színfoltként a többi autó között. A most már több, mint 10 éves forgalmazása óta sokan emelték ki ezt a tulajdonságát, mint a vásárlás egyik, hacsak nem annak legfőbb okát.
Motorja nem hangos, sőt, kifejezetten halk, valamint az egész autó könnyen irányítható, így kifejezetten jó menettulajdonságokkal rendelkezik, legalábbis vezetési élmény szempontjából mindenképpen.
Ülései nagyon kényelmesek, így a hosszabb utak folyamán sem "gémberedünk el" annyira bennük, mint sok más modell esetében.
Az egész autó szerethető és egyedi, így hosszútávon is elégedettek lehetünk vele, amennyiben unikális stílusa miatt választottuk.
A Nissan Juke hátrányai
Szerintünk, a teljesség igénye nélkül:
Ára újonnan nem a legolcsóbb, de ha első látásra szerelem, akkor abszolút megéri.
Túraautó jellege ellenére, inkább városi autózásra, vagy rövidebb távra tervezett jármű, így a hosszabb utak megtétele nem éppen kimagasló élmény vele, bár természetesen, nem is lehetetlen.
19 colos keréktárcsákkal az autó a magyar, sokszor hepehupás, városi utakon eléggé hajlamos az érdemi rázkódásra, ami igencsak levon a vezetési élményből, így alkalmasint érdemes ennél kevesebb collal rendelkező kerekekkel szerelve kérni/vásárolni.
Automata váltójának késésideje miatt a parkolásnál vigyázni kell vele, mert megállva, majd rükvercbe téve, a pedálra lépve képes igencsak megugrani hátrafelé, ami koccanásos balesetet okozhat a már bent parkoló autókkal. (6-os, manuális váltóval kérve a Juke-ot ez elkerülhető.)
Európában a Nissan Juke kifejezetten egy népszerű autó, olyannyira, hogy
2010 és 2020 között nagyjából 840 ezer példányt adtak el belőle a kontinensünkön,
ami igazán szép mennyiségnek mondható, különösen ahhoz képest, hogy nem éppen egy kimagasló teljesítményű kocsiról van szó.
Mégis, aki Juke-ot vásárol, nagyon meg tudja szeretni, így összességében jó vásárt csinál, hiszen nem csak egy megbízhatóan működő járművet kap a pénzéért, hanem rendre egy élményt is, mind ahányszor vezetheti külsőleg is csodabogár kedvencét.