Audi A6 - minden, amit tudni érdemes róla
Avagy miért érdemes Audi A6-ost venni?
Avagy miért érdemes Audi A6-ost venni? - Az Audi A6 egy felső középkategóriás autó, mely Magyarországon is kifejezetten népszerű a kategória kedvelőinek körében.
Az Audi C-sorozata sikertörténet, s jól tükrözi, hogy a márka méltán foglal napjainkban helyet a "nagy német hármas" között és azt is, hogy abszolút prémiumkategória, vagy legalábbis minőségben, beleértve a műszaki paramétereket is, egyértelműen oda sorolható. De nézzük is, milyen története és paraméterei vannak ennek az autónak, és hogy miért is lehet nagyon megszeretni az A6-ost.
2010-ben gyártott, Audi A6 C6 (Type: 4F) Budapesten, a Mór utcában, 2021. január 10-én (16:12). (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)
Az Audi A6 története - röviden
Az Audi A6-os története más néven, Audi 100-asként indult útjára, melyet 1968 márciusától gyártottak, három generáción keresztül, egészen 1994 júliusáig.
1994 augusztusától A6-osként ment tovább a széria, tehát mondhatjuk úgy, hogy ekkor született meg ez az autó,
bár megjegyzendő, hogy az első A6-osok még csupán csak az utolsó Audi 100-asok újragondolt változatai, lényegüket tekintve facelift-jei voltak.
Mindez persze, mit sem von le ezen négykerekű értékéből, s abból, hogy mostanra méltán népszerű autóról beszélünk.
Az Audi A6 generációi
Audi A6 C4 (Type: 4A); (1994-1997)
Mint ahogyan azt már írtuk, ez a "generáció" 1994-ben indult útjára, az Audi 100-as negyedik generációjaként, melyet ugyanakkor, egy kis ráncfelvarrást követően átneveztek A6-osra (de amúgy ezekre a kocsikra továbbra is az "4A - C4" gyári megnevezést használták), hogy a sorozat jobban beleilljen az újonnan bevezetett modellnév csoportba.
Mindennek azért érezték szükségét, mert az Audi nem sokkal ezt a generációt megelőzően mutatta be a luxuskategóriás A8-ast.
Audi A6 C4 limuzin - 1996. Forrás: By User Westfalian on de.wikipedia - Fotograf: Thomas Punsmann vermutlich Urheber=Uploader, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1245241; Licenc link: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en
Az immáron A6-osként a gyártósorról legördülő járművek, műszaki tartalmukat tekintve, többségében megegyeztek elődjükkel, a 100 C4-el:
- Limuzin/szedán és Kombi változatok.
- Teljes egészében galvanizált karosszéria.
- 4, 5, 6 vagy 8 hengeres motor.
- Benzines és diesel változatok.
- Összkerék meghajtásos verzió is kapható volt belőle.
Ami viszont mindenképpen újításnak tekinthető e generációban, az a legerősebb diesel motor, amit eddig Audiba gyártottak, mely egy soros öthengeres, közvetlen befecskendezésű, elosztó befecskendező szivattyúval ellátott, bypass turbófeltöltővel és légtömegmérővel, elektronikusan vezérelt kipufogógáz-visszavezetéssel és kipufogógáz-tisztítással, katalizátor átalakítóval felszerelt, 103 kW (140 lóerő) teljesítményre képes darab volt.
Külön érdekesség, hogy alapfelszereltségben, ezzel a konstrukcióval haladta meg először a dieselek tekintetében az Audi a 200 km/órás sebességet, továbbá abban is úttörő volt ez a meghajtás, hogy dieselben elsőként lehetett 6 fokozatú sebességváltóval is rendelni.
Később ez utóbbi motortípus egyébként a Quattro esetében is rendelhető volt.
Ennek a gépkocsinak is létezik természetesen sport változata, Audi S6 (C4) néven, melyet 1996 márciusi debütálással, Audi S6 Plus-ra upgrade-eltek. Ez utóbbi egy 4,2 literes V8-as motorral (240 kW, 326 LE) van szerelve és két féle karosszéria változatban készült, szedán (gyártási darabszám 1997-ig: 97 db) és kombi (gyártási darabszám 1997-ig: 855 db).
Audi A6 C5 (Type: 4B); (1998-2004)
Az Audi 1997-ben mutatta be először az új A6-osát, mely autó már jelentős fejlesztéseket tartalmazott a megelőzőekhez képest, úgy, mint:
- áramvonalas kialakítás, meglehetősen alacsony, 0.28-as légellenállási együttható,
- nagy szilárdságú, a rozsdásodásnak méginkább ellenálló karosszéria,
- nagy teljesítményű, V6-os motorok,
- 5 sebességes tiptronic típusú automata váltó.
Audi A6 C5 - 2008. február 22. - Forrás: By Rudolf Stricker - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3602875; Licenc link: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en
E megnövekedett műszaki tartalom jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az Audi A6 C5 méltán vehesse fel a versenyt más, német felsőkategóriás autókkal.
Audi A6 C6 (Type: 4F); (2004-2011)
Az Audi A6 C6 széria méretileg megnövekedett, de nem csak ebben, hanem számos műszaki tulajdonságában is mind közelebb került az A8-asokhoz:
- trapézlengőkaros hátsó felfüggesztés,
- MMI (Multi Media Interface) kezelőrendszer,
- elektromechanikus parkolófék,
- kanyarfényszóró.
2010-ben gyártott Audi A6 C6 (Type: 4F) nyitott motorháztetővel, Budapesten, a Mór utcában, 2021. január 10-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)
Audi A6 C6 (Type: 4F) benzines, 2.8 V6 FSI motorja (~222 LE), Budapesten, a Mór utcában, 2021. január 10-én. Hajtás: Quattro (összkerékmeghajtás) - Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu
Audi A6 C6 (Type: 4F) belseje. - Budapest, Mór utca, 2021. január 10. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)
Audi A6 C6 (Type: 4F) hátulról. - Budapest, Mór utca, 2021. január 10. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)
Audi A6 C7 (Type: 4G); (2011-2018)
A hetedik generációs A6-os Audik 2011 tavasza óta elérhetőek, először a limuzinok jöttek ki, majd néhány hónappal később az Avantok is az autószalonokba kerültek.
Audi A6 C7 facelift. - Mondial de l'Automobile de Paris; 2014. október 14. - Készítette: Navigator84 - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36246330
E széria leginkább a motorok fogyasztásában fejlődött nagyot, melyeknél átlagosan 12-21 százalékkal sikerült az üzemanyag-felhasználást csökkenteni.
2011 végétől már megjelent a hibridhajtás is, melyet egy 1984 cm3-es, 211 lóerős, benzines és egy 54 lóerős villanymotor együttese biztosít.
A villanymotor működtetéséhez szükséges energiát a jármű fékezéskor, 100%-ban nyeri és egy lítiumion-akkumulátor tárolja. Az A6-os eme hibrid verziója közlekedhet a két hajtómű együttes használatával, de csak benzinmotorral vagy tisztán elektromos meghajtással is lehet üzemeltetni. Kizárólagosan elektromos használat esetén a végsebessége 100 km/óra és 60 km/órás átlagsebességnél 3 kilométer a hatótávolsága, ami ugyan nem mondható soknak, de szerencsés esetben elég lehet ahhoz, hogy elguruljunk vele a legközelebbi benzinkútig, ha már porzik a tank.
Audi A6 C8 (2018-)
Az Audi a nyolcadik generációs A6-ost először a 2018-as Genfi Autószalonon mutatta be, mely azután az év nyarára vált elérhetővé a nagyközönségnek is. A széria esetében a méret tovább növekedett, bár tény, hogy nem jelentősen és ez a generáció a vonalaiban, kinézetében is mind jobban hasonlít az A7-esre.
Audi A6 Avant C8 - Vaihingen (Stuttgart); 2018. november 23., 16:07:58 - Készítette: Alexander Migl - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=74602736
Az igazán szembetűnő megújulás azonban a belterében történt, valamint, a műszakiak terén is sokat változott előnyére, ami, valljuk be, már éppen időszerű volt.
Íme, néhány említésre méltó újdonság az Audi A6 C8-ban:
- Virtual cockpit.
- Már kizárólag csak mild-hibrid rendszerek.
- Minden V6-osnál alapfelszereltség az összkerék meghajtás (felárért összkerék kormányzás is elérhető).
- Az acélrugós alapfelszereltség mellett, húsz milliméterrel ültetett sportfutóműves, adaptív csillapítású és légrugós futóművel szerelve is rendelhető.
- Számos extra, például okostelefonról vezérelhető automatikus parkolás, kereszteződés-asszisztens, stb..
Mindezek és még sok minden más "apróság" biztosítja tehát, hogy eme legutóbbi update-el, ez a széria még mindig erős közép-felső kategóriás, sőt.
Miért érdemes Audi A6-ost vásárolni? - Avagy az Audi A6 előnyei
Szerintünk, a teljesség igénye nélkül:
- Magas presztízs, elérhető ár mellett. (Maga a márka és a típus is ismert és elismert.)
- Elegáns külső és belső, kiemelkedő műszaki tartalommal.
- Kis fordulatszámon is egyenletes teljesítmény, kiváló vezetési élmény.
- Sokféle meghajtással és motorral elérhető.
- Használtan is sok, jó állapotú, megkímélt darab van hazánkban is forgalomba.
Amennyiben használt Audi A6-osban gondolkodnánk, úgy érdemes lehet áttekinteni az alábbi cikkeinket is:
Az Audi A6 hátrányai
Szerintünk, a teljesség igénye nélkül:
- Egy picit magasabb ár a középkategóriás autók átlag táboránál.
- C6, vagy az alatti generációk esetében magas üzemeltetési költségek a fogyasztás tekintetében.
- A multitronic váltós példányok esetében érdemes ezt a váltótípust cserélni, illetve más fajta váltóval beszerezni az autót, mert ezek a fokozat nélküli váltók nem annyira jól működnek, mint kellene (a többihez képest mindenképp). A legjobb egyébként szerintünk az S tronic duplakuplungos váltó az A6-osokhoz.
A fentiek tekintetében, összességében tehát érdemes A6-ost választanunk, amennyiben fontos (munkákból, esetleg státuszunkból kifolyólag), hogy presztízzsel bíró autónk legyen, de mégse kelljen egy vagyont otthagyni érte, illetőleg, nem utolsó, hogy
az Audik nem csak szépek, de műszaki tartalmukat tekintve is abszolút versenyképesek
és megérdemelten gyarapítják a top német autók elitklubját.
Ez úton is köszönet Hodek barátomnak az A6 C6-osáért!
SNR
2021. április 18.
Ezek is érdekelhetnek:
Bugatti Chiron
A Bugatti Chiron egy középmotoros, kétüléses sportkocsi, melyet a fejlesztő és gyártó, a Bugatti Automobiles S.A.S. (Molsheim, Franciaország), a Geneva Motor Show autókiállításon mutatott be először, 2016. március 1-én. Az autót az egykori, monacói Formula-1-es autóversenyzőről, Louis Alexandre Chiron-ról nevezték el. Alapára úgy 2,4 millió euró, azaz 800 millió forint körül mozog.