hirdetés

Ford Focus - minden, amit tudni érdemes róla

Modellek

Avagy miért érdemes Ford Focust venni?

A Ford Focus egy középkategóriás családi autó, mely jelenleg (megérdemelten) hazánk 3. legnépszerűbb autója. Megjegyzendő, hogy a Focus a világ eladási listáját vezető top 50-ben is benne van, s ez az előkelő hely igazán figyelemre méltó, tekintve, hogy sok versenytársához képest egy viszonylag új modellről van szó. Na de vágjunk is bele, s nézzük, milyen előnyei és hátrányai vannak ennek a népszerű kocsinak?

Parkoló szürke Ford Focus Budapesten

Parkoló Ford Focus Budapesten, 2021. január 7-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)

A Ford Focus története - röviden

A Ford Focus egy kompakt autó (C-szegmens Európában), amelyet a Ford Motor Company gyárt. A Focus a még Alexander Trotman igazgatása alatt kidolgozott Ford 2000-es terv eredményéül született, amelynek célja a modellfejlesztés globalizálása és egy kompakt jármű létrehozása és világszerte történő értékesítése volt. Az eredeti Focust elsősorban a Ford of Europe német és brit mérnökei tervezték.

A Ford Focus 1998 júliusában jelent meg Európában, a Ford Escort utódjaként,

valamint lecserélte a Ford Laser-t Ázsiában és Óceániában, továbbá a Laser alapú észak-amerikai Escort-ot is. A Wayne Stamping & Assembly 1999-től kezdődően kezdte el gyártani a Focus-t Észak-Amerikában. Az utolsó észak-amerikai gyártású példány 2018. május 4-én gördült le a gyártósorról. A negyedik generációs Focus gyártása 2018-ban kezdődött másutt.

A Ford Focus generációi

Ford Focus MK1

A Ford of Europe 1998-ban mutatta be a Focus-t az európai piacon, a Ford Escort helyettesítéseként, s egészen 2004-ig sokat legyártottak belőle. A döntést arról, hogy az új autót "Ford Focus" névre keresztelik, 1998 elején hozták meg, csaknem az utolsó pillanatban. A Focus MK1 1999-ben elnyerte az Év Európai Autója díjat.

Ford Focus MK1 Budapesten

Ford Focus MK1 Budapesten, 2021. január 7-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)

Az észak-amerikai Ford 1999 szeptemberében kezdte meg a széria forgalmazását a 2000-es modellévre, némi változtatással az európai változathoz képest.

Az autót háromajtós ferdehátú, négyajtós szedán és ötajtós változatban dobták piacra, illetve, egy ötajtós, ferdehátú változata is készült később belőle, mely 2001-ben debütált.

2002-ben a Ford piacra dobta a Focus legnagyobb teljesítményű változatát, a Focus RS-t,

2,0 literes turbófeltöltős Duratec RS motorral, Quaife ATB korlátozott csúszású differenciálművel, Brembo fékekkel és számos más teljesítménybeli extrával, amelyek sokkal sportosabb megjelenéssel párosultak, ráadásul, ez a változat csakis a Ford Imperial kék színében volt elérhető.

Ford Imperial kék Ford Focus RS

Ford Imperial kék Ford Focus RS - Forrás: By Kieran White from Manchester, England - 2003 Ford Focus RS, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38606145

A Focus RS alkatrészeinek 70%-a egyedi, átdolgozott vagy felújított volt. Ez az eredeti Focus RS csak Európában volt elérhető, itt is csak korlátozott darabszámban, mindösszesen 4501-et gyártottak belőle, s ezeknek alig kevesebb, mint a felét, egész pontosan 2147 darabot az Egyesült Királyságban értékesítettek.

Ford Focus MK2

A második generációs Focus-t 2004. szeptember 25-én, a Paris Motor Show autókiállításon mutatták be először, majd a piacra három- és ötajtós ferdehátúként és kombi verziókban került, az MK2-es Ford Focus Sedan csak 2005 közepén vált elérhetővé. A kétajtós kupé és kabrió 2007-ben követte a sort.

Ez a generáció a felfüggesztését szinte változatlan formában örökölte elődjétől,

mivel ez az MK1-es sikeréhez is nagyban hozzájárult, kritikusai szerint azonban ebből az autóból hiányzik az MK1-esekre oly jellemző, könnyű kezelhetőség.

Második generációs Ford Focus Budapesten

Második generációs Ford Focus Budapesten, 2021. január 11-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)

A Focus MK2 nagyobb és lényegesen nehezebb, mint elődje: a tengelytáv 25 mm-rel (0,98 hüvelyk) nőtt, 168 mm-rel (6,6 hüvelyk) hosszabb, 8 mm-rel (0,31 hüvelyk) magasabb és 138 mm-rel (5,4 hüvelyk) szélesebb, mint az első generáció.

Mindennek eredményeként megnőtt a belső tér és a csomagtér. Az új technológiák és extrák közé tartozik e generációnál a KeyFree, azaz a kulcsnélküli ajtónyitó- és indítórendszer, a napfényt visszaverő szélvédő, az adaptív első fényszórórendszer, vagy éppen a klímaberendezések hangvezérlése.

MK2-es Ford Focus 1.4 Trend Budapesten

MK2-es Ford Focus 1.4 Trend Budapesten, 2021. január 11-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)

2005-ben a Ford megalkotta a Ford Focus új, sport változatát, a Focus ST-t. Ez a sportkocsi 225 lőerő (168 kW) teljesítményre volt képes és 0-ról százra (97km/órára) mindössze 6,4 másodperc alatt gyorsult. 245 km/órás (152 mph) végsebességet tudott elérni, 2,5 literes, öthengeres, a Volvótól származó turbómotor motorjával.

A második generáció 2007–2008 között facelift-en esett át. 2009-ben piacra dobták az új Focus RS-t, az ST-ben található 2,5 literes motor módosított változatával.

A második generációs Focusokat sok cég választotta flottaautónak, így a mai napig (2021) rengeteg található belőlük a használtautó piacokon, így kedvünkre válogathatunk, ha ezt a kocsit választjuk. (S, hogy használtautó vásárlás során mire érdemes figyelni, az, az alábbi cikkünkből kiderül: Használt autó vásárlás - Ezekre érdemes figyelni)

Ford Focus MK3

A harmadik generációban a Ford egyesítette mind a nemzetközi, mind az észak-amerikai modelleket, azáltal, hogy világszerte kiadta egyazon MK3-at.

A korábbi észak-amerikai verzió megszűnt, és az új modell Észak-Amerikában és Európában egyidejűleg került forgalomba, 2011 elején (a gyártás már 2010-ben megkezdődött mindkét kontinensen).

MK3-as Ford Focus Budapesten

MK3-as Ford Focus Budapesten, 2021. január 7-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)

A Ford a 2010 North American International Auto Show autókiállításon mutatta be a Ford Focus MK3-at. A bemutatott autó ötajtós ferdehátú modell volt, egy új, 2,0 literes, közvetlen befecskendezésű motorral. A piacra kerüléskor az ötajtós kombi változat is elérhetővé vált.

Az ázsiai, afrikai, ausztráliai és dél-amerikai gyártás beindítását későbbre tervezték, de az ausztrál termelés tervét végül elvetették, és ezt a piacot, Új-Zélanddal és Ázsiával együtt, egy új, thaiföldi gyárból szolgálták ki, ahol 2012. júniusában indultak be a gyártósorok.

A új generációs Focus modernebb külsőt kapott, mint elődje, valamint az utasterét is újratervezték, új anyagokat felhasználva és új szórakoztatási technológiákkal beépítve.

MK3-as Ford Focus belseje - kormány, műszerfal

MK3-as Ford Focus belseje (kormány, műszerfal) - Budapest, 2021. január 9-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)

Az első év új modelljeinek jelentős része a motorháztető alatt rozsdásodási problémákkal küzdött, melyek a ferdehátú modell csomagtartójának fedelén is jelentkeztek, ahol egy konstrukciós hibából adódó, intenzív festékkopás hozta ki hamar a korrodálódást.

MK3-as Ford Focus 1.6-os motorja

MK3-as Ford Focus 1.6-os motorja - Budapest, 2021. január 9-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)

A Ford a 2014-es genfi autókiállításon (2014 Geneva Motor Show) mutatta be a harmadik generáció facelift változatát. A frissített változat új, áttervezett elülső kialakítással került piacra.

Ford Focus RS Budapesten

Ford Focus RS Budapesten, 2021. január 9-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)

Készültek e generációból is sport változatok, ST és RS modellek, amelyek közül az utóbbi a Ford Mustang 2,3 literes motorjának továbbfejlesztett változatával került piacra és összkerékhajtással rendelkezik.

Az új 2015-ös modellévi Focus sorozat 1,5 literes turbós, négyhengeres "EcoBoost" motorral került forgalomba, amely 110 és 132 kW (148 és 177 LE) összteljesítménnyel vált elérhetővé.

Ford Focus MK4

2018. április 10-én a Ford bemutatta a negyedik generációs Focus európai és ázsiai verzióit, a márka 20. évfordulójának alkalmából. Az előző generációhoz hasonlóan a modell szedán, ferdehátú és kombi karosszériákkal is kapható.

MK4-es Ford Focus Budapesten

MK4-es Ford Focus Budapesten, 2021. január 11-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)

Az MK4-esek külseje sportosabb kialakítású lett, míg a belső terük egyszerűsödött, emellett az új modellben új technológiák is megjelentek, úgy, mint a Sync 3 információs és szórakoztató rendszer, a FordPass Connect, vagy éppen a CoPilot360 vezetéstámogató rendszer.

Az Active néven ismert crossover SUV felszereltségi szint a hatchback és a kombi karosszériákkal is elérhető.

Az új generációs Ford Focus már Vignale luxus felszereltséggel is rendelhető.

2020 áprilisában a Ford deklarálta, hogy a páneurópai kibocsátási normák és a magas fejlesztési költségek miatt nincs tervben a negyedik generációs Focus RS, azaz, ha minden igaz, ebből a generációból sohasem készül majd sport változat.

Az új Focus tesztje az alábbi videóban tekinthető meg:

Miért érdemes Ford Focust vásárolni? - Avagy a Ford Focus előnyei

Szerintünk, a teljesség igénye nélkül:

  • Jó ár/érték arány és gazdaságos fenntartási költségek jellemzik, valamint, minden típushiba ellenére, a Focus-ok mindegyike igen megbízható és strapabíró autó.
  • Könnyű és olcsó alkatrészt találni és venni hozzá.
  • Gyakorlatilag bármilyen karosszériával lehet Ford Focust venni, így szinte bármilyen ízlést képes kielégíteni, annyi féle változat készült belőle.
  • Motorok tekintetében legalább akkora a választék eme négykerekűből, mint a kaszni tekintetében, a teljesítményskála 80-tól egészen 350 lóerőig mozog.
  • A Ford Focusokban a futómű igazán jól sikerült és (rendeltetésszerű használat mellett) általában magas élettartamot ér meg, tehát nagyon megbízható.
  • Az autó, főleg kanyargós úton az enyhe kilengése miatt, kifejezetten jó vezetési élményt nyújt, ezért sokak kedvence ilyen tekintetben is.

A Ford Focus hátrányai

Szerintünk, a teljesség igénye nélkül:

  • A második generációs, benzines Ford Focusok egy típushibája, hogy be tud ázni a gyújtás (az ablakmosó fúvókák mellett jut be a víz a motortérbe és pont a gyújtásra csöpög...).
  • Az MK2-es Ford Focusoknál gyakran feladja a szervószivattyú, illetve a szervócsövek, ezek nem egyszer cserét igényelnek.
  • Az MK2-esek hátsó futóművének több lengőkaros megoldása miatt, ennek javíttatása drágább, mint a kategória egyéb autóinak ezen részéé, szerencsére, nem gyakori náluk az efféle meghibásodás.
  • Az ajtók alja és a sárvédők bizonyos Focusoknál, kifejezetten hajlamosak a rozsdásodásra, így azokat (is) mindenképpen, fokozott figyelemmel ellenőrizzük, mielőtt használtan vásárolnánk.
  • A legtöbb alapmodell belseje meglehetősen puritán, legalábbis a kategória más autóihoz képest, persze, akadnak extrákkal kitömöttek is, mint amilyen például a Ford Focus Titanium, amire ez nem állja meg a helyét, így, ha érzékenyek vagyunk az ilyesmire, akkor ebben és a hasonló, extrákkal felszerelt példányokban érdemes inkább gondolkodni.
  • A Focus benzines motorjainak fogyasztása 7,8 liter körül van százon, ám városban 10 litert is könnyen megesznek, aminél azért lehet találni alacsonyabb fogyasztású autókat is a piacon.

SNR

2021. január 12.

Ezek is érdekelhetnek: