A Ford Focus egy középkategóriás családi autó, mely jelenleg (megérdemelten) hazánk 3. legnépszerűbb autója. Megjegyzendő, hogy a Focus a világ eladási listáját vezető top 50-ben is benne van, s ez az előkelő hely igazán figyelemre méltó, tekintve, hogy sok versenytársához képest egy viszonylag új modellről van szó. Na de vágjunk is bele, s nézzük, milyen előnyei és hátrányai vannak ennek a népszerű kocsinak?
Parkoló Ford Focus Budapesten, 2021. január 7-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)
A Ford Focus története - röviden
A Ford Focus egy kompakt autó (C-szegmens Európában), amelyet a Ford Motor Company gyárt. A Focus a még Alexander Trotman igazgatása alatt kidolgozott Ford 2000-es terv eredményéül született, amelynek célja a modellfejlesztés globalizálása és egy kompakt jármű létrehozása és világszerte történő értékesítése volt. Az eredeti Focust elsősorban a Ford of Europe német és brit mérnökei tervezték.
A Ford Focus 1998 júliusában jelent meg Európában, a Ford Escort utódjaként,
valamint lecserélte a Ford Laser-t Ázsiában és Óceániában, továbbá a Laser alapú észak-amerikai Escort-ot is. A Wayne Stamping & Assembly 1999-től kezdődően kezdte el gyártani a Focus-t Észak-Amerikában. Az utolsó észak-amerikai gyártású példány 2018. május 4-én gördült le a gyártósorról. A negyedik generációs Focus gyártása 2018-ban kezdődött másutt.
A Ford Focus generációi
Ford Focus MK1
A Ford of Europe 1998-ban mutatta be a Focus-t az európai piacon, a Ford Escort helyettesítéseként, s egészen 2004-ig sokat legyártottak belőle. A döntést arról, hogy az új autót "Ford Focus" névre keresztelik, 1998 elején hozták meg, csaknem az utolsó pillanatban. A Focus MK1 1999-ben elnyerte az Év Európai Autója díjat.
Ford Focus MK1 Budapesten, 2021. január 7-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)
Az észak-amerikai Ford 1999 szeptemberében kezdte meg a széria forgalmazását a 2000-es modellévre, némi változtatással az európai változathoz képest.
Az autót háromajtós ferdehátú, négyajtós szedán és ötajtós változatban dobták piacra, illetve, egy ötajtós, ferdehátú változata is készült később belőle, mely 2001-ben debütált.
2002-ben a Ford piacra dobta a Focus legnagyobb teljesítményű változatát, a Focus RS-t,
2,0 literes turbófeltöltős Duratec RS motorral, Quaife ATB korlátozott csúszású differenciálművel, Brembo fékekkel és számos más teljesítménybeli extrával, amelyek sokkal sportosabb megjelenéssel párosultak, ráadásul, ez a változat csakis a Ford Imperial kék színében volt elérhető.
Ford Imperial kék Ford Focus RS - Forrás: By Kieran White from Manchester, England - 2003 Ford Focus RS, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38606145
A Focus RS alkatrészeinek 70%-a egyedi, átdolgozott vagy felújított volt. Ez az eredeti Focus RS csak Európában volt elérhető, itt is csak korlátozott darabszámban, mindösszesen 4501-et gyártottak belőle, s ezeknek alig kevesebb, mint a felét, egész pontosan 2147 darabot az Egyesült Királyságban értékesítettek.
Ford Focus MK2
A második generációs Focus-t 2004. szeptember 25-én, a Paris Motor Show autókiállításon mutatták be először, majd a piacra három- és ötajtós ferdehátúként és kombi verziókban került, az MK2-es Ford Focus Sedan csak 2005 közepén vált elérhetővé. A kétajtós kupé és kabrió 2007-ben követte a sort.
Ez a generáció a felfüggesztését szinte változatlan formában örökölte elődjétől,
mivel ez az MK1-es sikeréhez is nagyban hozzájárult, kritikusai szerint azonban ebből az autóból hiányzik az MK1-esekre oly jellemző, könnyű kezelhetőség.
Második generációs Ford Focus Budapesten, 2021. január 11-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)
A Focus MK2 nagyobb és lényegesen nehezebb, mint elődje: a tengelytáv 25 mm-rel (0,98 hüvelyk) nőtt, 168 mm-rel (6,6 hüvelyk) hosszabb, 8 mm-rel (0,31 hüvelyk) magasabb és 138 mm-rel (5,4 hüvelyk) szélesebb, mint az első generáció.
Mindennek eredményeként megnőtt a belső tér és a csomagtér. Az új technológiák és extrák közé tartozik e generációnál a KeyFree, azaz a kulcsnélküli ajtónyitó- és indítórendszer, a napfényt visszaverő szélvédő, az adaptív első fényszórórendszer, vagy éppen a klímaberendezések hangvezérlése.
MK2-es Ford Focus 1.4 Trend Budapesten, 2021. január 11-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)
2005-ben a Ford megalkotta a Ford Focus új, sport változatát, a Focus ST-t. Ez a sportkocsi 225 lőerő (168 kW) teljesítményre volt képes és 0-ról százra (97km/órára) mindössze 6,4 másodperc alatt gyorsult. 245 km/órás (152 mph) végsebességet tudott elérni, 2,5 literes, öthengeres, a Volvótól származó turbómotor motorjával.
A második generáció 2007–2008 között facelift-en esett át. 2009-ben piacra dobták az új Focus RS-t, az ST-ben található 2,5 literes motor módosított változatával.
A második generációs Focusokat sok cég választotta flottaautónak, így a mai napig (2021) rengeteg található belőlük a használtautó piacokon, így kedvünkre válogathatunk, ha ezt a kocsit választjuk. (S, hogy használtautó vásárlás során mire érdemes figyelni, az, az alábbi cikkünkből kiderül: Használt autó vásárlás - Ezekre érdemes figyelni)
Ford Focus MK3
A harmadik generációban a Ford egyesítette mind a nemzetközi, mind az észak-amerikai modelleket, azáltal, hogy világszerte kiadta egyazon MK3-at.
A korábbi észak-amerikai verzió megszűnt, és az új modell Észak-Amerikában és Európában egyidejűleg került forgalomba, 2011 elején (a gyártás már 2010-ben megkezdődött mindkét kontinensen).
MK3-as Ford Focus Budapesten, 2021. január 7-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)
A Ford a 2010 North American International Auto Show autókiállításon mutatta be a Ford Focus MK3-at. A bemutatott autó ötajtós ferdehátú modell volt, egy új, 2,0 literes, közvetlen befecskendezésű motorral. A piacra kerüléskor az ötajtós kombi változat is elérhetővé vált.
Az ázsiai, afrikai, ausztráliai és dél-amerikai gyártás beindítását későbbre tervezték, de az ausztrál termelés tervét végül elvetették, és ezt a piacot, Új-Zélanddal és Ázsiával együtt, egy új, thaiföldi gyárból szolgálták ki, ahol 2012. júniusában indultak be a gyártósorok.
A új generációs Focus modernebb külsőt kapott, mint elődje, valamint az utasterét is újratervezték, új anyagokat felhasználva és új szórakoztatási technológiákkal beépítve.
MK3-as Ford Focus belseje (kormány, műszerfal) - Budapest, 2021. január 9-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)
Az első év új modelljeinek jelentős része a motorháztető alatt rozsdásodási problémákkal küzdött, melyek a ferdehátú modell csomagtartójának fedelén is jelentkeztek, ahol egy konstrukciós hibából adódó, intenzív festékkopás hozta ki hamar a korrodálódást.
MK3-as Ford Focus 1.6-os motorja - Budapest, 2021. január 9-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)
A Ford a 2014-es genfi autókiállításon (2014 Geneva Motor Show) mutatta be a harmadik generáció facelift változatát. A frissített változat új, áttervezett elülső kialakítással került piacra.
Ford Focus RS Budapesten, 2021. január 9-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)
Készültek e generációból is sport változatok, ST és RS modellek, amelyek közül az utóbbi a Ford Mustang 2,3 literes motorjának továbbfejlesztett változatával került piacra és összkerékhajtással rendelkezik.
Az új 2015-ös modellévi Focus sorozat 1,5 literes turbós, négyhengeres "EcoBoost" motorral került forgalomba, amely 110 és 132 kW (148 és 177 LE) összteljesítménnyel vált elérhetővé.
Ford Focus MK4
2018. április 10-én a Ford bemutatta a negyedik generációs Focus európai és ázsiai verzióit, a márka 20. évfordulójának alkalmából. Az előző generációhoz hasonlóan a modell szedán, ferdehátú és kombi karosszériákkal is kapható.
MK4-es Ford Focus Budapesten, 2021. január 11-én. (Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu)
Az MK4-esek külseje sportosabb kialakítású lett, míg a belső terük egyszerűsödött, emellett az új modellben új technológiák is megjelentek, úgy, mint a Sync 3 információs és szórakoztató rendszer, a FordPass Connect, vagy éppen a CoPilot360 vezetéstámogató rendszer.
Az Active néven ismert crossover SUV felszereltségi szint a hatchback és a kombi karosszériákkal is elérhető.
Az új generációs Ford Focus már Vignale luxus felszereltséggel is rendelhető.
2020 áprilisában a Ford deklarálta, hogy a páneurópai kibocsátási normák és a magas fejlesztési költségek miatt nincs tervben a negyedik generációs Focus RS, azaz, ha minden igaz, ebből a generációból sohasem készül majd sport változat.
Az új Focus tesztje az alábbi videóban tekinthető meg:
Miért érdemes Ford Focust vásárolni? - Avagy a Ford Focus előnyei
Szerintünk, a teljesség igénye nélkül:
Jó ár/érték arány és gazdaságos fenntartási költségek jellemzik, valamint, minden típushiba ellenére, a Focus-ok mindegyike igen megbízható és strapabíró autó.
Könnyű és olcsó alkatrészt találni és venni hozzá.
Gyakorlatilag bármilyen karosszériával lehet Ford Focust venni, így szinte bármilyen ízlést képes kielégíteni, annyi féle változat készült belőle.
Motorok tekintetében legalább akkora a választék eme négykerekűből, mint a kaszni tekintetében, a teljesítményskála 80-tól egészen 350 lóerőig mozog.
A Ford Focusokban a futómű igazán jól sikerült és (rendeltetésszerű használat mellett) általában magas élettartamot ér meg, tehát nagyon megbízható.
Az autó, főleg kanyargós úton az enyhe kilengése miatt, kifejezetten jó vezetési élményt nyújt, ezért sokak kedvence ilyen tekintetben is.
A Ford Focus hátrányai
Szerintünk, a teljesség igénye nélkül:
A második generációs, benzines Ford Focusok egy típushibája, hogy be tud ázni a gyújtás (az ablakmosó fúvókák mellett jut be a víz a motortérbe és pont a gyújtásra csöpög...).
Az MK2-es Ford Focusoknál gyakran feladja a szervószivattyú, illetve a szervócsövek, ezek nem egyszer cserét igényelnek.
Az MK2-esek hátsó futóművének több lengőkaros megoldása miatt, ennek javíttatása drágább, mint a kategória egyéb autóinak ezen részéé, szerencsére, nem gyakori náluk az efféle meghibásodás.
Az ajtók alja és a sárvédők bizonyos Focusoknál, kifejezetten hajlamosak a rozsdásodásra, így azokat (is) mindenképpen, fokozott figyelemmel ellenőrizzük, mielőtt használtan vásárolnánk.
A legtöbb alapmodell belseje meglehetősen puritán, legalábbis a kategória más autóihoz képest, persze, akadnak extrákkal kitömöttek is, mint amilyen például a Ford Focus Titanium, amire ez nem állja meg a helyét, így, ha érzékenyek vagyunk az ilyesmire, akkor ebben és a hasonló, extrákkal felszerelt példányokban érdemes inkább gondolkodni.
A Focus benzines motorjainak fogyasztása 7,8 liter körül van százon, ám városban 10 litert is könnyen megesznek, aminél azért lehet találni alacsonyabb fogyasztású autókat is a piacon.