A Suzuki Swiftet biztosan nem kell senkinek se bemutatni, hiszen jelenleg hazánk legnépszerűbb autói közé tartozik, olyannyira, hogy 2018. december 31-én, 224 224 darab futott belőle útjainkon, amivel az előkelő második helyet foglalta el a ranglistán. A kérdés azonban az, hogy a mai, széles választék mellett, akár újonnan, akár használt autóként, megéri-e és ha igen, miért ezt a kocsit választani. Cikkünkben erre keressük a választ.
Parkoló Suzuki Swift Kiskunhalason, 2020-ban. 5 ajtós változat. (Fotó: automob.hu)
A Suzuki Swift története - röviden
A Suzuki Swift egy japán kiskategóriás autó, melyet a Suzuki Motor Corporation 1983 óta gyárt és rendkívül népszerű hazánkban is. Az 1990-es években nem véletlenül vált népautóvá Magyarországon, ugyanis a Suzuki 1992-ben nyitotta meg esztergomi gyárát (Magyar Suzuki Zrt.), ami azóta is üzemel, s így nálunk rendkívül jó áron lehetett akkoriban is hozzájutni egy új Swift-hez, reáadásul, alig néhány hét átfutással, ami gyors elterjedését eredményezte, hiszen sokan, szívesebben választottak egy nullkilométeres új (nem volt szocialista országban gyártott) autót, mit egy nyugatról behozott, használt négykerekűt.
Az esztergomi Suzuki gyár légi felvételen, 2016. Június 23. 10:46:10 - Forrás: By Civertan - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73159310
Napjainkban is annyira népszerű és sok van belőle, hogy méltán illeti meg "a mi autónk" jelző, amit a reklámból már jól ismerünk.
A Suzuki egyébként az utóbbi négy évben, folyamatosan és jelentős mértékben tudta növelni újautó eladásait, így 2016 óta töretlenül vezeti a ranglistát,
legalábbis ezen a téren, amihez az itthon szintén népszerű Vitara eladásai is hozzájárultak.
A Suzuki által évente, Magyarországon értékesített új autók száma 2016-ban, 2017-ben, 2018-ban és 2019-ben. A növekedés csaknem lineáris, ezzel már négy éve vezeti is a Suzuki ezt a piacot. - Infógrafika (diagram): Seres-Nagy Richárd / automob.hu
A Suzuki Swift generációi
Suzuki Swift MK1
Az MK1-est, vagy más néven, Suzuki Cultus-t, 1983-tól 1988-ig gyártotta a Suzuki és bizonyos változatai hihetetlenül nagy népszerűségre tettek szert (többnyire a fiatalok körében) a Távol-Kelettől Európán és Amerikán át egészen Ausztráliáig.
Suzuki Cultus a Suzuki History Museum-ban, Japánban. - Készítette: Rainmaker47 - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=32104733
Az MK1-es Swiftek karburátoros vagy befecskendezéses 1.0 (G10), vagy 1.3 literes (G13) motorral kerültek piacra. Az 1.0 modellekből két féle változat is elérhető volt: a GA és a GL (napfénytetővel és légkondicionálóval).
Ennek a generációnak a legismertebb típusává a GTi (G13B) vált, mely 4 hengeres, 16 szelepes, 1.3 literes DOHC (Double Over Head Camshaft, azaz kettős tengelyű, felül vezérelt, felül szelepelt vezérmű) Twincam motorral volt felszerelve.
Ez a kis autó figyelemre méltó módon, 196 km/órás végsebességre volt képes, ami kifejezetten jónak mondható.
Suzuki Swift MK2
Az MK2-eseket 1988-tól 1993-ig gyártották és külsejük is kifejezetten modernek mondható (volt) a kor követelményeinek megfelelően,
legömbölyítettebb formával (a ma is egyértelműen felismerhető, "tipikus, régi Swift" kinézetűek) és több lengőkaros, független hátsó futóművel rendelkeztek,
valamint a GTi és a Sedan változat hátsó stabilizátorral is el volt látva, továbbá voltak közöttük négykerék-meghajtású darabok is.
Suzuki Swift MK2-es - Forrás: Wikipedia; CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=163525
Motor tekintetében 1 literes (3 hengeres), valamint 1.3 és 1.6 literes (4 hengeres) benzinmotorral gurultak le a gyártósorról.
Suzuki Swift MK3
A harmadik generációs Swift-ek 1993-tól 2004-ig voltak gyártásban és lényegüket tekintve a lökhárítójukban, a lámpáikban és a belső dizájnjukban különböztek második generációs elődeiktől.
Parkoló "régi Swift" Budapesten, 2020. december 26-án. - Fotó: Seres-Nagy Katalin / automob.hu
Esztergomi gyárában a Magyar Suzuki is ezeket készítette, 1992-től egészen 2003 márciusáig és rengeteget értékesítettek belőle Magyarországon is, így ezek az autók még mindig nagy számban vannak jelen az útjainkon és természetesen, a használtautók között is folyamatosan képviseltetik magukat.
Ezek azok a jó öreg, strapabíró kis járgányok, amiket sokszor csak "régi Swift"-ként emlegetünk.
Suzuki Swift MK4
A MK4-esek, melyek itthon "új Swift"-ként kerültek be a köztudatba, 2010-ig voltak gyártásba és modernizált, fiatalos külsejük, mely már a törésteszteken is lényegesen jobban szerepelt elődeinél, valamint elérhető áruk miatt, ismételt siker sztorinak tekinthetőek.
Negyedik generációs, "új Swift" Budapesten, 2020. december 26-án. - Fotó: Seres-Nagy Katalin / automob.hu
E negyedik generációs Suzukik nagy ugrást jelentettek a korábbi három generációhoz képest:
Meghajtás: 1.3-as, 92 lőerős és 1.5-ös (102 LE) benzines, valamint az 1.25-ös DDiS (Fiat dízel motor).
ABS és szervokormány.
2 első légzsák (tehát a biztonság irányba is nagyot fejlődtek).
Az extrák tekintetében is nagy volt az ugrás: kulcs nélküli indítást, 8 légzsák és digitális klíma, ezekkel mind felszerelve is lehetett kérni
Sajnos, üröm az örömben, mindemellett voltak azért gondok is az új változattal, amik néhány esetben visszahívásokat is eredményeztek, úgy mint üzemanyag-visszavezető cső és fékfolyadékcső probléma, kézifék gondok, a csomagtér nem megfelelő korrózióvédelme és hasonlók.
Arról, hogy mire érdemes figyelni, ha 2005-től gyártott Suzuki Swiftet vásárolunk, az alábbi videó szemléletes bemutatást ad:
Suzuki Swift MK5
Az MK5-ös generáció (gyártás: 2010-2017) első pillantásra nem sokban különbözik a negyedik szériától, ám belsőleg szinte minden alkatrésze változott.
Suzuki Swift 1.2 Comfort. 2011. március 26. - Készítette: M 93 - Saját készítésű fotó, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14708146
Az alábbi lista taglalja a legfontosabb paramétereit:
1.2-es, 94 lóerős benzines motor, melynek fogyasztása százon 0,8 literrel kevesebb, mint az elődé; 1.25-ös DDIS motor, ami az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási normákat is teljesíti. (A sport változatban maradt az 1.6-os motor.)
Az autó méretei is bizonyos paramétereit tekintve növelve lettek, aminek köszönhetően javult a kanyarstabilitás is.
Az alapfelszereltség is bővült: 7 légzsák, elektromos menetstabilizáló, és légkondicionáló berendezés.
Nekünk, magyaroknak, ezen típus külön érdekessége, hogy a világon elsőként hazánkban került gyártásba és csak ezt követően kezdődött meg a japán anyavállalatnál is.
Suzuki Swift MK6
Az MK6-os, új Suzuki Swift a 2017-es Genfi Autószalonon mutatkozott be először, s ez évtől gyártásba is került, mely napjainkban (2020) is tart.
Suzuki Swift SZ5 Boosterjet. 2018. november 24. - Készítette: Vauxford - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=74808822
A hatodik generációs Swift néhány újítása és paramétere:
Karosszériáját tekintve sok-mindenben hasonló elődjéhez, azonban külső megjelenése sportosabbra sikeredett, valamint, a belső téren is sokat dob a többdimenziós műszerfal, ami jobban igazodik stílusában a jelen kor igényeihez.
A csomagtartója alapvetően 265 literes, amely a hátsó üléstámlák előredöntésével 579 literesre növelhető.
Tengelytávja ismételten nőtt, igaz, csupán 2 centiméternyit, de mégis, a tesztek szerint még vezethetőbbé vált ez által a modell.
A haladást egy K12 1.2-es Dualjet, 90 lóerős, 66 kW teljesítményű, 120 Nm nyomatékú benzinmotor, avagy, egy K10C 1 literes Boosterjet, 110 Le-ős, 82 kW teljesítményű, közvetlen üzemanyag befecskendezéses benzinmotor biztosítja. Mindkét motortípushoz rendelhető SHVS (GLX szinten és kéziváltóval), a Suzuki lágy hibridrendszere, mely például gyorsításkor segít be, csökkentendő a benzinfogyasztást.
Átlagfogyasztása 100-on (városon kívül) a tesztek szerint 5 liter körül van (a gyár is 4,9 litert jelöl meg) több kigyorsítás mellett is, tehát üzemeltetése kifejezetten pénztárcakímélőnek mondható.
A biztonságot 6 légzsák és 4 pirotechnikai övfeszítő hivatott növelni a Suzuki új Swift-jében.
Az alapfelszereltség része lett a nappali menetfény, valamint számos vezetéstámogató rendszerre is fel lett szerelve.
A felsoroltak mellett, e kisautó ára továbbra sem megfizethetetlen, így hazánkban sem kell érdektelenségre számítaniuk a kereskedőknek.
Miért érdemes Swiftet vásárolni? - Avagy a Suzuki Swift előnyei
Szerintünk, a teljesség igénye nélkül:
Jó ár/érték arány, hosszútávon alacsony üzemeltetési költségek, jó fogyasztás.
Könnyű súlya miatt jól vezethető, így, akár friss jogosítvánnyal is ideális "első autó", bár, ha nem szervokormányos példányt fogunk ki belőle, az a parkolást nehezítheti.
A régi Swiftek közül, gyakorlatilag már néhány százezer forintért is ki lehet fogni, nagyon megkímélt, jó állapotú darabokat (igazi "nagypapa Swift"-eket), melyek tökéletes szolgálatot tehetnek akár úgy is, mint futárautó, vagy szerelőjárgány, mivel könnyűek és gyakorlatilag nincs, ami elromoljon bennük.
Egy kissé leharcolt, kanyarodó Suzuki Swift, a csomagterében létrával, a Budapesti csúcsban, 2020. december 21-én. - Fotó: Seres-Nagy Richárd / automob.hu
Az új Swiftek főként fiataloknak, ideális választást jelentenek, már csak könnyű kezelhetőségük és alacsony fogyasztásuk miatt is.
A Suzuki Swift hátrányai
Szerintünk, a teljesség igénye nélkül:
Biztonsági szempontból a régi Swiftek nem ideálisak, így családi autónak semmiképpen sem javasoltak.
Mint általában a korabeli japán kisautók, főként a régebbi Swiftek, könnyen korrodálódnak, így a rozsdavédelemre nagyon oda kell figyelni náluk.
Egy régi Suzuki Swift motortere. Korrózió vizsgálat tekintetében, mindenképpen érdemes a motorteret is alaposan átvizsgálni. (Fotó: automob.hu)
Ha tehát használtan veszünk Swiftet, mindenképpen és alaposan mérjük fel a korrodálódás mértékét, főként a kulcsfontosságú helyeken, s a későbbi üzemben tartáskor is rendszeresen ellenőrizzük azt, s, ha szükséges, időben tegyük meg a megfelelő lépéseket.
A 90-es évekbeli példányok többsége meglehetősen puritán a belső tekintetében is, gyakorlatilag nem sok extra van bennük (a legtöbb esetben semmi), tehát letisztult forma, a 80-as éveket idéző bajuszkapcsolók és még sorolhatnánk, persze, van, aki éppen ezt az egyszerűséget szereti bennük.
A Suzuki Swiftek annyira elterjedtek hazánkban, hogy sokan a magyar kispolgáriság egyik szimbólumaként tartják számon ezeket az autókat, így méltánytalanul le is nézik őket. (Ez persze nem feltétlenül az autó hátránya, vagy hibája, de úgy véltük, talán érdemes megjegyezni, hiszen van, akinek ez (is) számíthat választás előtt.)